Pravilnik o postupku preispitivanja odluka prvog sastava DVT – predlog

Najnovije:

Podelite članak

{mosimage}
Beograd, 25. maj 2011.

Verzija pravilnika koju su predstavnici Udruženja tužilaca Srbije usaglasili sa predstavnicima Državnog veća tužilaca, Delegacije Evropske komisije u Srbiji i ekspertima iz Evropske unije.

Na osnovu člana 6. i 7. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu („Službeni glasnik RS" 101/10), Državno veće tužilaca donosi

PRAVILNIK O POSTUPKU PREISPITIVANJA ODLUKA
PRVOG SASTAVA DRŽAVNOG VEč†A TUŽILACA I PRIMENI KRITERIJUMA I MERILA ZA OCENU STRUČNOSTI, OSPOSOBLJENOSTI I DOSTOJNOSTI

I OSNOVNE ODREDBE

Uvod

Čl.1.

 

            Pravilnikom o postupku preispitivanja odluka pravog sastava Državnog veća tužilaca (u daljem tekstu DVT) i primeni kriterijuma i merila za ocenz stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti uređuje se postupak preispitivanja odluka prvog sastava Državnog veća tužilaca o prestanku funkcije javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca iz člana 130. st.1. Zakona o javnom tužilaštvu („Službeni glasnik RS 116/08 i 104/09"), o izboru zamenika javnih tužilaca na stalnu funkciju („Službeni glasnik RS" 106/09), o predlogu za izbor javnih tužilaca („Službeni glasnik RS" 98/09), o predlogu za izbor zamenika javnih tužilaca koji se prvi put biraju („Službeni glasnik RS" 111/09)[1], odnosno odluke DVT-a o izboru zamenika javnih tužilaca na stalnu funkciju i predloga za izbor zamenika javnih tužilaca koji se prvi put biraju („Službeni glasnik RS" 54/10) [2], primeni kriterijuma i merila o stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti iz Pravilnika o kriterijuma i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata za nosioca javnotužilačke funkcije („Službeni glasnik RS" 55/09)

 

Načela postupka preispitivanja

Čl.2.

 

            Postupak preispitivanja je javan, kontradiktoran, nepristrasan, pravičan, neposredan, zasnovan na poštovanju Ustavom zajamčenih sloboda i prava i zabrani svakog oblika diskriminacije.

 

U postupku preispitivanja posebno nije dozvoljeno neopravdano pravljenje razlike i nejednako postupanje u odnosu na nosioce javnotužilačke funkcije po osnovu starosne dobi, zanimanja bračnog partnera i mesta prebivališta.

 

            Odluke DVT-a u postupku preispitivanja su objektivne i zasnovane na činjenicama  utvrđenim u postupku shodno st.1. i 2. ovog člana, a saglasno Zakonu o javnom tužilaštvu, Zakonu o izmenama i dopunama zakona o javnom tužilaštvu,  Pravilniku o kriterijuma i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata za nosioca javnotužilačke funkcije, Pravilnika o postupku preispitivanja odluke prvog sastava Državnog veća tužilaca i primeni kriterijuma i merila za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti, kao i drugih opštih pravnih akata i drugih propisa koji su se primenjivali pre 17.12.2009. godine.

           

Pokretanje, vođenje i pretpostavke postupka preispitivanja

Čl.3.

 

Stalni sastav DVT preispitauje odluke prvog sastava DVT.

           

Postupak preispitivanja pokreće i vodi stalni sastav DVT.

 

Pre početka postupka preispitivanja članovi DVT, koji su učestvovali u radu prvog sastava DVT, odlučiće o načinu učešća u postupku preispitivanja.

 

            Članovi  prvog sastava DVT koji su  učestvovali  u radu prvog sastava DVT mogu se izuzeti iz dela ili celokupnog postupka preispitivanja.

 

Postupak preispitivanja zasniva se na pretpostavci da javni tužilac i zamenik javnog tužioca ispunjavaju kriterijume stručnosti,  osposobljenosti  i dostojnosti  u skladu sa Zakonom o javnom tužilaštvu i Pravilnikom o kriterijuma i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata za nosioca javnotužilačke funkcije.

 

U slučaju sumnje da neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ispunjava kriterijume stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti, DVT može da obori pretpostavku u postupku preispitivanja na osnovu dokaza.

 

Značenje izraza

Čl.4.

 

            DVT je Državno veće tužilaca.

 

            Neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije je javni tužilac ili zamenik javnog tužioca kome je dana 31.12.2009. godine prestala javnotužilačka funkcija na osnovu člana 130. st.1. Zakona o javnom tužilaštvu i koji je podneo žalbu iz člana 161. st.4. Ustava RS, odnosno ustavnu žalbu Ustavnom sudu ili prigovor shodno članu 6. st.4. u vezi 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu.

 

            Odlukom o prestanku funkcije smatra se nastupanje zakonske posledice iz  člana 130. Zakona o javnom tužilaštvu, za javne tužioce i zamenike javnog tužioca koji nisu izabrani u skladu sa Zakonom o javnom tužilaštvu.

 

            Obrazloženom odlukom smatra se akt prvog sastava DVT-a koji sadrži elemente pojedinačnog pravnog akta sa obrazloženjem, donet povodom prestanka funkcije javnog tužioca ili zamenika javnog tužioca sa 31.12.2009. godine.

 

Punomoćnik neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije je advokat koga neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ovlasti da zastupa njegove interese u postupku preispitivanja.

 

 

Dokumentacijom se smatra: prijava na konkurs za izbor nosioca javnotužilačke funkcije, podaci i mišljenja o kandidatu saglasno Pravilniku o kriterijuma i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata za nosioca javnotužilačke funkcije, ustavna žalba, žalba Ustavnom sudu iz člana 161. st.4. Ustava RS, ustupljen predmet od Ustavnog suda, prigovor iz člana 6. st.4. u vezi st.1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu, s tim da DVT podatke okončanom postupku za razrešenje, koji je bio predviđen Zakonom o javnom tužilaštvu i u kome su utvrđeni razlozi za razrešnje ili pravnosnažno okončanom postupku kojim je osuđen za kažnjivo delo koji ga čini nedostojnim za vršenje javnotužilačke funkcije ili je presudu kojom mu je izrečena kazna zatvora od najmanje šest meseci zbog izvršenog krivičnog dela pribavlja i nakon 17. decembra 2009. godine.

 

Dokumentacijom se smatraju  podnesci i dokazi koje u postupku preispitivanja dostavio neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije, odnosno pribavilo DVT, a  koji se odnose isključivo na razjašnjenje činjenica koje su bile predmet razmatranja prvog sastava DVT do 17.12.2009. godine.

 

Pravilnikom se podrazumeva Pravilnik o kriterijumima  i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata za nosioca javnotužilačke funkcije.

 

Pravilnikom o postupku preispitivanju se smatra Pravilnik o postupku preispitivanja odluke prvog sastava državnog veća tužilaca i primeni kriterijuma i merila za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti.

 

II PROCESNI SUBJEKTI, UČESNICI I OVLAšč†ENjA

 

Procesni subjekti i učesnici u postupku

Čl.5.

 

            Procesni subjekti su: DVT i neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije

 

Učesnici u postupku preispitivanja su: punomoćnik neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije, posmatrači Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije ( u daljem tekstu UTS) i drugi posmatrači relevatnih institucija i organizacija (OEBS, EU, SE, Zaštitinik građana i dr.)

 

Predstavnicima EU, Saveta Evrope, OEBS, UTS, međunarodnih strukovnih udruženja, na njihov zahtev, DVT omogućava posmatranje postupka.

 

Predstavnicima drugih posmatrača DVT može na njihov zahtev omogućiti učešće u svojstvu posmatrača.

 

Neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije u postupku preispitivanja učestvuje lično, sa punomoćnikom ili posredstvom punomoćnika.

Neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije u postupku preispitivanja može angažovati (ovlastiti)  samo jednog punomoćnika.

                       

Ovlašćenja procesnih subjekata

Čl.6.

 

            DVT pokreće postupak, vodi postupak i donosi odluku na osnovu Zakona o javnom tužilaštvu, Zakona o Državnom veću tužilaca, Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu, Pravilnika, Pravilnika o postupku preispitvanju, kao i  i drugih propisa koji su se primenjivali pre 17.12.2009. godine.

 

            Neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ima pravo da se upozna sa predmetom, izvrši uvid u kompletnu dokumentaciju u svakoj fazi postupka preispitivanja, učestvuje u postupku preispitivanja, izjašnjava se pred stalnim sastavom DVT o navodima i odgovara na postavljena pitanja, daje primedbe, iznosi predloge, dostavlja podneske i dokumentaciju od značaja za odluku u postupku preispitivanja.

 

Ovlašćenja učesnika

Čl.7.

 

Punomoćnik neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije ima pravo da se upozna sa predmetom, izvrši uvid u kompletnu dokumentaciju u svakoj fazi postupka preispitivanja, učestvuje u postupku, postavlja pitanja neizabranom nosiocu javnotužilačke funkcije, stavlja primedbe, iznosi predloge, dostavlja podneske i dokumentaciju od značaja za odluku u postupku preispitivanja.

 

Posmatrač UTS ima pravo da se upozna sa predmetom, izvrši uvid u kompletnu dokumentaciju u svakoj fazi postupka preispitivanja, prisustvuje svim fazama postupka preispitivanja, preko predsedavajućeg Veća uz njegovu prethodnu saglasnost postavlja pitanja neizabranom nosiocu javnotužilačke funkcije, sačinjava izveštaj o toku postupka koji sadrži ocenu nepristrasnosti i objektivnosti rada i odluke DVT-a.

 

Posmatrač Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije izveštaj iz st.2. ovog člana dostavlja DVT-u, UTS-u i drugim relevantnim domaćim i međunarodnim organizacijama i institucijama.

 

Posmatraču Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca nadležni tužilac mora odobriti odsustvo radi posmatranja, a vreme provedeno u posmatranju računa se kao vreme provedeno na radu.

 

            Neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije može da zahteva da se postupak preispitivanja sprovede bez prisustva posmatrača.

 

 

III TOK POSTUPKA

 

Javnost postupka preispitivanja

Čl.8.

 

            Rad DVT-a u postupku preispitivanja je javan.

 

 Neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije može da zahteva isključenje javnosti u postupku preispitivanja.

 

Isključenje javnosti ne odnosi se na članove DVT, neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije i punomoćnika.

 

Odluku o isključenju javnosti donosi DVT rešenjem, koja mora biti obrazloženo.

 

Ukoliko je javnost isključena učesnici postupka su dužni da podatke iz postupka čuvaju kao službenu tajnu.

 

Postupak preispitivanja

Čl.9.

 

Faze postupka preispitivanja su:

          početak postupka preispitivanja

          formiranje predmeta i određivanje izvestioca

          prikupljanje i dostavljanje dokumentacije

          izveštaj izvestioca DVT-a

          zasedanje DVT-a

           pojedinačna odluka u postupku preispitivanja

          okončanje postupka preispitivanja

 

Početak postupka preispitivanja

Čl.10.

 

            DVT donosi Odluku o postupku preispitivanja koju objavljuje u Službenom glasniku RS, na oglasnoj tabli u službenim prostorijama DVT-a i na veb stranici DVT-a.

 

            DVT u Odluci o postupku preispitivanja navodi listu neizabranih nosilaca javnotužilačke funkcije.

 

            Nakon objavljivanja Odluke, DVT dostavlja pojedinačno pismeni poziv sa povratnicom svim neizabranim nosiocima javnotužilačke funkcije sa liste da se u roku od 7 dana izjasne o tome da li žele da učestvuju u postupku preispitivanja.

 

Ukoliko se neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ne izjasni u roku iz stava 3 ovog člana,  smatraće se da ne želi da se odluka prvog sastava DVT u odnosu na njega preispituje.

 

Formiranje predmeta i određivanje izvestioca

Čl.11.

 

DVT za svakog neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije formira predmet koji dodeljuje izvestiocu u rad.

 

DVT predmeti se uzima u rad  po azbučnom redu prezimena neizabranih nosilaca javnotužilačke funkcije.

 

Predmet se formira na osnovu dokumentacije kojom raspolaže DVT, a koju čini dokumentacija preuzeta od prvog sastava DVT-a; ustupljeni predmeti Ustavnog suda; predmeti po prigovoru u smislu člana 6. st.4. u vezi st.1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu i dokumentacija koju je dostavio neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ili punomoćnik neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije.

 

Iz spisa predmeta se izdvaja sva dokumentacija koju je prvi sastav DVT pribavilo posle 17. decembra 2009, osim slučajevima predviđenim ovim pravilnikom.

 

Izvestilac je izborni član DVT iz reda javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca.

 

            DVT sačinjava raspored izvestilaca po predmetima.

 

Prikupljanje i dostavljanje dokumentacije

Čl.12.

 

            DVT pored dokumentacije kojom raspolaže, po potrebi, prikuplja dodatnu dokumentaciju do okončanja postupka preispitivanja, shodno ovom pravilniku.

 

            Naknadno pribavljenu dokumentaciju DVT dostavlja neizabranom nosiocu javnotužilačke funkcije i punomoćniku.

 

            Neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije i njegov punomoćnik mogu da  predlože DVT-a da po službenoj dužnosti pribavi dokumentaciju od suštinskog značaja za utvrđenje ili razjašnjenje činjeničnog stanja.

            

Ovlašćenja izvestioca DVT-a

Čl.13.

 

            Izvestilac DVT-a proučava dokumentaciju i sačinjava izveštaj koji sadrži kratak prikaz stanja u spisima predmeta i čini sastavni deo predmeta.

 

            Izveštaj mora da sadrži podatke o efikasnosti u postupanju shodno članu 28. i 29. ovog pravilnika.

 

Izveštaj izvestioca DVT-a  ne sadrži obrazloženu odluku.

 

Izvestilac DVT-a sačinjeni izveštaj dostavlja DVT-u zajedno sa  predmetom.

          

Predlog izvestioca DVT-a

Čl.14.

 

            Ukoliko na bazi podataka iz predmeta, u odnosu na pojedine neizabrane nosioce javnotužilačke funkcije, izvestilac DVT-a konstatuje da ne postoje razlozi za sumnju u stručnost, osposobljenost ili dostojnost, sačinjava listu sa predlogom da DVT na sednici, bez održavanja zasedanja, donese odluku o njihovom izboru.

 

            Izvestilac DVT-a je dužan da predlog iz stava 1. ovog člana stavi ukoliko utvrdi da procenat efikasnosti u postupanju, odgovara čl. 5 st. 2, 3. i 4. Pravilnika o kriterijumima i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti, odnosno ukoliko utvrdi da su razlozi za niži procenat efikasnosti opravdani, a shodno članu 28. ovog pravilnika, a ne postoji sumnja u stručnost i dostojnost.

            Ukoliko usvoji predlog izvestioca, DVT na sednici donosi odluku o izboru neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije sa liste izvestioca, bez održavanja zasedanja.

 

            Ukoliko DVT ne usvoji predlog izvestioca DVT-a zakazuje zasedanje.

 

Priprema zasedanje DVT-a

Čl.15.

 

            Nakon prijema predmeta i izveštaja izvestioca, DVT zakazuje zasedanje i o datumu i vremenu održavanja zasedanja pismenim putem obaveštava neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije i njegovog punomoćnika, kao i posmatrače UTS i druge prijavljene posmatrače,  najkasnije 30 dana pre zakazanog zasedanja.

 

Zasedanju DVT  prisustvuje neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije i/ili ovlašćeni punomoćnik.

 

Ukoliko neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ne želi da prisustvuje zasedanju, ovlašćuje punomoćnika i o tome pismenim putem obaveštava DVT.

 

Nedolazak nosioca neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije, koji ima punomoćnika,  ne sprečava održavanje sednice, osim ukoliko je iz opravdanih razloga sprečen da prisustvuje sednici, a želi da prisustvuje sednici. Neizabrani nosilac je dužan da pre početka sednice navede razloge sprečenosti i da o tome dostavi dokaze."

 

Tok zasedanja DVT

Čl. 16.

 

            Predsednik otvara zasedanje i objavljuje predmet postupka preispitivanja.

 

Zasedanje počinje  izlaganjem izveštaja  izvestioca.

 

Neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ima pravo da se izjašnjava na navode izveštaja i na podatke iz dokumentacije, stavlja primedbe na iznete podatke i tok postupka preispitivanja i daje predloge DVT.

 

Članovi DVT-a obavljaju razgovor sa neizabranim nosiocem javnotužilačke funkcije na okolnosti činjenica sadržanih u izveštaju i dokumentaciji.

 

            Punomoćnik ima pravo da postavlja pitanja neizabranom nosiocu javnotužilačke funkcije, stavlja primedbe na iznete podatke i tok postupka preispitivanja i daje predloge DVT.

 

            Posmatrači imaju pravo da postavljaju pitanja neizabranom nosiocu javnotužilačke funkcije radi razjašnjenja činjenica, shodno čl. 7. ovog pravilnika.

 

Odlaganje zasedanja i pauza u toku zasedanja

Čl.17.

 

            Na predlog člana DVT-a, neizabranog nosioca javnotužilačke fuunkcije i njegovog punomoćnika, DVT može doneti odluku kojom odlaže zasedanje  najduže 30 dana.[3]

 

            Odlaganje zasedanja subjekti i punomoćnik mogu predložiti zbog prikupljanja dokumentacije i drugih važnih razloga.

 

            Nakon isteka roka od 30 dana zasedanje se nastavlja.

 

Član DVT-a, neizabrani nosilac javnotužilačke fuunkcije i njegov punomoćnik mogu tražiti pauzu u toku zasedanja u trajanju od 15 minuta.

           

            Odlaganje zasedanja, pauza u toku zasedanja i završetak zasedanja se konstatuju u zapisniku.

 

Korišćenje dokumentacije

Čl.18.

 

DVT u postupku preispitivanja, prilikom utvrđivanja neke činjenice mora da navede izvor i datum pribavljanja dokumentacije što se konstatuje u zapisniku.

 

Završetak zasedanja

Čl.19.

 

            Posle date završne reči neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije i / ili ovlašćenog  punomoćnika, DVT objavljuje da je zasedanje završeno.

 

Završna reč sadrži predlog odluke u postupku preispitivanja i kratko obrazloženje.

        

Donošenje odluke

Član 20.

 

Nakon završetka zasedanja DVT se povlači na većanje i glasanje radi donošenja odluke u postupku preispitivanja.

Donetu odluku DVT usmeno saopštava neizabranom nosiocu javnotužilačke funkcije sa kratkim obrazloženjem istog dana, a najkasnije u roku od 3 dana od završetka zasedanja.

 

Većanje i glasanje

Član 21.

 

            Odluka u postupku preispitivanja donosi se većinom glasova pristunih članova DVT u skladu sa Poslovnikom o radu DVT.

 

            Većanje i glasanje je zatvoreno za javnost.

 

O većanju i glasanju DVT-a sačinjava se posebni zapisnik u kome se navodi kako je glasao svaki član DVT-a. Član veća može izdvojiti svoje mišljenje što se konstatuje u zapisniku.

 

Zapisnik o zasedanju

Član 22.

 

            Zapisnik DVT-a o zasedanju sadrži vreme početka i završetka zasedanja, tok zasedanja, izveštaj izvestioca, pitanja, odgovore, predloge i primedbe subjekata i učesnika u postupku preispitivanja, izvođenje dokaza, odlaganje zasedanja, pauze i odluku u postupku preispitivanja        

 

Pismeni otpravak

Član 23.

 

            Pismeni otpravak odluke u postupku preispitivanja DVT dostavlja neizabranom nosiocu javnotužilačke funkcije u roku od osam dana od dana objavljivanja odluke u postupku preispitivanja.

 

            Odluka DVT mora biti obrazložena.

 

U obrazloženju odluke kojom se potvrđuje prestanak javnotužilačke funkcije, DVT će obavezno dati ocenu dokaza izvedenih  tokom postupka preispitivanja"

 

Odluka DVT

Čl.24.

           

DVT odluku   zasniva na  dokumentaciji sadržanoj u predmetu.

 

DVT odluku u postupku preispitivanja ne može da zasniva isključivo na obrazloženoj odluci.

 

Vrste odluka u postupku preispitivanja

Čl.25.

 

DVT donosi odluku o izboru neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije za zamenika javnog tužioca na jednu od funkcija na koju je konkurisao ukoliko u postupku preispitivanja utvrdi da neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ispunjava kriterijume iz Pravilnika.

 

            DVT donosi odluku kojom potvrđuje prestanak javnotužilačke funkcije neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije ukoliko u postupku preispitivanja utvrdi da nosilac javnotužilačke funkcije ne ispunjava jedan ili više od kriterijuma iz Pravilnika.

           

            Odluka kojom DVT neizabranom nosiocu javnotužilačke funkcije potvrđuje prestanak javnotužilačke funkcije smatra se odlukom DVT-a o prestanku funkcije i neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ima pravo na žalbu Ustavnom sudu u roku od 30 dana od dana dostavljanja odluke, shodno članu 98. Zakona o javnom tužilaštvu.

 

            Odluka DVT o broju zamenika javnih tužilaca (”Službeni  glasnik RS” 43/09 i 24/10)   ne utiče na vrstu odluke  i broj odluka u postupku preispitivanja.

 

Okončanje postupka preispitivanja

Čl.26.

 

            Postupak o preispitivanju DVT okončava Odlukom o izabranim nosiocima javnotužilačke funkcije.

 

            Odluka o izabranim nosiocima javnotužilačke funkcije objavljuje se u Službenom glasniku RS, na oglasnoj tabli u službenim prostorijama DVT-a i na veb stranici DVT-a.

 

 

IV PRIMENA KRITERIJUMA I MERILA ZA OCENU STRUČNOSTI, OSPOSOBLjENOSTI I DOSTOJNOSTI

 

Uopšte o primeni kriterijuma i merila za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti

Čl.27.

 

            Pretpostavka stručnosti za neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije se može oboriti ukoliko DVT na osnovu dokaza utvrdi da neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ne poseduje opšte stručno znanje i posebna znanja koja su od značaja za vršenje javnotužilačke funkcije, saglasno Pravilniku.

 

            Pretpostavka osposobljenost za neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije se može oboriti ukoliko DVT na osnovu dokaza o efikasnosti u postupanju utvrdi da neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ne ispoljava sposobnost u primeni stručnih znanja i preduzimanja procesnih radnji i ne iskazuje profesionalne veštine, odnosno na osnovu drugih definisanih merila utvrdi da ne ispoljava analitičko mišljenje, sposobnost pravničkog rasuđivanja i donošenja odluka, umešnost obrazlaganja pravnih stavova, kvalitet pisanog i usmenog izražavanja, sposobnosti komuniciranja i sposobnost za timski rad, saglasno Pravilniku.

 

            Pretpostavka dostojnosti za neizabrane nosioce javnotužilačke funkcije obara se isključivo na osnovu  dokaza podobnih da se koriste u sudskom postupku  i iz kojih proističe da je neizabrani nosilac javno tužilačke funkcije ispoljenim ponašanjem grubo kršio lični ugled i ugled javnotužilačke funkcije što je dovelo do teškog narušavanja ugleda nosioca javnotužilačke funkcije ili teškog narušavanja poverenja javnosti u javno tužilaštvo.

 

Grubim kršenjem ličnog ugleda i ugleda javnotužilačke profesije,smatra se:

 

          ako je utvrđeno da je koristio javnotužilačku funkciju za pribavljanje neopravdanih koristi za sebe ili druge osobe

          ako je utvrđeno da je donosio odluke kojima se uporno i očigledno krše pravila postupka u cilju neopravdanog povlašćivanja ili diskriminisanja stranaka i učesnika u postpuku

          ako je utvrđeno da se učestalo upuštao u neprimerene odnose sa strankama u postupku ili njihovim punomoćnicima

          ako je utvrđeno da je u dužem periodu i u više navrata u cilju pribavljanja materijalne koristi obavljao aktivnosti koje su u zakonu određene kao nespojive sa javnotužilačkom funkcijom

          ako je utvrđeno da je odavao podatke koji se smatraju službenom tajnom do kojih je došao u vršenju funkcije

          ako je utvrđeno da je učestalo i očigledno postupao sa pristrašnošću i predrasudama u obavljanju javnotužilačke funkcije zbog rase, pola, etničkog porekla, nacionalne pripadnosti, seksualne orijentacije ili društvenog ili ekonomskog statusa stranke ili učesnika u postupka

 

Pretpostavka dostojnosti obara se i na osnovu okončanog postupka za razrešenje koji je bio predviđen Zakonom o javnom tužilaštvu i u kojem je su utvrđeni razlozi za razrešenje ili pravnosnažno okončanog postupka kojim je kažnjen za kažnjivo delo koji ga čini nedostojnim za vršenje javnotužilačke funkcije ili je osuđen na  kaznu zatvora od najmanje šest meseci zbog izvršenog krivičnog dela.        

 

            Posebno o postupku za preispitivanju neizabranog zamenika javnog tužioca

Čl.28.

 

            Osnovanost sumnje u osposobljenost neizabranog zamenika javnog tužioca, DVT  utvrđuje  tako što se u postupku preispitivanja, na osnovu podataka dostavljenih prvom sastavu DVT-a  pre 17. decembra 2009. godine, u skladu sa čl. 5 st. 2, 3, 4.  Pravilnika  o kriterijumima i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata za nosioca javnotužilačke funkcije, utvrđuje  procenat efikasnosti u postupanju neizabranog zamenika javnog tužioca.

Posebno o postupku za preispitivanju neizabranog zamenika javnog tužioca

Čl.28.

    Osnovanost sumnje u osposobljenost neizabranog zamenika javnog tužioca, DVT  utvrđuje  tako što se u postupku preispitivanja, na osnovu podataka dostavljenih prvom sastavu DVT-a  pre 17. decembra 2009. godine, u skladu sa čl. 5 st. 2, 3, 4.  Pravilnika  o kriterijumima i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata za nosioca javnotužilačke funkcije, utvrđuje  procenat efikasnosti u postupanju neizabranog zamenika javnog tužioca.

    Kada je procenat efikasnosti neizabranog nosioca javnotužilačke funkcije niži od proseka iz čl. 5 st. 2, 3 i 4 Pravilnika o kriterijumima i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata za nosioca javnotužilačke funkcije, DVT će na zahtev neizabrnog nosioca javnotužilačke funkcije, ceniti opravdanost razloga za niži procenat efikasnosti u postupanju.

    Kada DVT utvrdi  da su razlozi za niži procenat efikasnosti u postupanju opravdani, smatraće će se da je neizabrani nosilac javnotužilačke funkcije ispunio uslove iz čl. 5 st.2, 3 i 4 Pravilnika o kriterijumima i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata za nosioca javnotužilačke funkcije

   
Posebno o postupku za preispitivanju neizabranog javnog tužioca

Čl.29.

Stručnost i osposobljenost neizabranog javnog tužioca može da se ospori samo ukoliko DVT na osnovu dokaza utvrdi da neizabrani javni tužilac nije pokazao opštu sposobnost rukovođenja javnim tužilaštvom, sposobnost ostvarivanja nadzora, sposobnost unapređivanja rada javnog tužilaštva i sposobnost upravljanja u kriznim situacijama.

Ukoliko su javnom tužiocu bili dodeljeni predmeti u rad DVT će, shodno članu 28. ovog pravilnika, kao i shodno čl. 102. Pravilanika o upravi u javnom tužilaštvu (Sl. glasnik br. 77/04), procenat efikasnosti u postupanju javnog tužioca utvrditi po pravilima koja važe za zamenike javnog tužioca.
 
Konačna ocena stručnosti ospobljenosti i dostojnosti utvrdiće se  nakon zajedničke primene kriterijuma i merila koja važe za javne tužioce i za zamenike javnih tužilaca imajući u vidu odredbe čl. 20. st. 2. Pravilnika o kriterijumima i merilima za ocenu stručnosti,osposobljenosti i dostojinosti kandidata za nosioce javnotužilačke funkcije (Sl. glasnik 77/04).
 
Neizabrani javni tužilac  ne može biti predložen za javnog tužioca u postupku preispitivanja ukoliko su na funkcije javnog tužioce za koje konkurisao izabrani drugi javni tužioci.

Posebno o postupku za preispitivanje odluke o predlogu za izbor javnih tužilaca i odluke o izboru na stalnu funkciju zamenika javnih tužilaca [4]

Čl.30.

DVT u postupku preispitivanja utvrđuje razloge koji potvrđuju sumnju u ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti pojedinih nosilaca javnotužilačke funkcije, odnosno koji potvrđuju povredu postupka u donošenju odluke o izboru pojedinog zamenika javnog tužioca ili predloga za izbor pojedinog javnog tužioca i zamenika javnog tužioca koji se prvi put bira, nakon čega može pokrenuti postupak za razrešenje shodno članu 7. st. 2. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu samo ukoliko na osnovu dokaza utvrdi da je nosilac javnotužilačke funkcije pravnosnažno osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje javnotužilačke funkcije ili na kaznu zatvora od šest meseci ili da je u odnosu na njega okončan postupak za razrešnje predviđen Zakonom o javnom tužilaštvu, kao osnov za razrešenje.

 

V PRELAZNE I ZAVRšNE ODREDBE

Primena odredbi

Čl. 31

    Odredbe ovog pravilnika će se primnjivati samo u postupku preispitivanja odluka prvog sastava DVT u skladu sa čl. 6. i čl. 7. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu (”Sl. Glasnik RS” 101/10), a najkasnije do 31.12.2011. godine.

 

 

 

spot_img