Mišljenje Etičkog saveta UTS u pogledu postupanja Prvog i Stalnog sastava DVT

Najnovije:

Podelite članak


ObaveštenjeBeograd, 11. mart 2013.

Etički savet Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca usvojio je danas mišljenje u pogledu postupanja Prvog i Stalnog sastava Državnog veća tužilaca u kontekstu odredbi Etičkog kodeksa Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca, kao i preporuke Saveta Evrope (2000) 19 o ulozi javnih tužilaca u krivično pravnom sistemu.

Mišljenje Etičkog saveta možete pročitati u nastavku.

Povodom više prispelih inicijativa članova  Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca u vezi utvrđivanja pojedinačne  odgovornosti izabranih članova prvog i stalnog sastava Državnog veća tužilaca, Etički savet, na osnovu čl. 11 Poslovnika o radu Etičkog saveta Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca donosi

MIšLJENJE

Da su članovi  Prvog i Stalnog sastava Državnog veća tužilaca, izabrani iz redova nosioca javnotužilačke funkcije,  tokom sprovođenja postupka reizbora i preispitivanja odluka Prvog sastava DVT,  povredili više  odredaba o profesionalnom ponašanju  Etičkog kodeksa Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca time što nisu:

– Svoju dužnosti  obavljali  nepristrasno i nezavisno , pravedno i objektivno bez straha, predrasuda, diskriminacije  i dozvole da se na njih vrši pritisak iz bilo kog izvora,

– iskazali profesionalno ponašanje održavajući čast i ugled profesije

– poštovali, štitili i pridržavali se zakona i univerzalnog koncepta ljuskih prava

OBRAZLOŽENJE
    
Usvajanjem Zakona o javnom tužilaštvu i Zakona o Državnom veću tužilaca (Sl.glasnik 116/08 od 22.12.2008 godine) u   Republici Srbiji je otpočeo proces reforme pravosuđa, kako u pogledu nove mreže javnih tužilaštava tako i u pogledu broja nosilaca javnotužilačke funkcije.

Normativno tekstovi ova  dva sistemska zakona trebala su da pruže garancije u pogledu uspostavljanja principa  samostalnosti u obavljanju javnotužilačke funkcije. Zakonom o Državnom veću tužilaca u čl. 2 propisano je da je Državno veće organ koji obezbeđuje i garantuje samostalnost javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca, dok čl. 5 Zakona o javnom tužilaštvu propisuje da su javni tužioci i zamenici javnih tužilaca samostalni u vršenju svojih funkcija.  

Pored navedenih zakona Prvi sastav Državnog veća tužilaca je trebao da se rukovodi i odredbama Pravilnika o kriterijumima i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata za nosioca javnotužilačke funkcije, koji je objavljen u Sl. glasniku RS br. 55/09 od 21.07.2009. godine.  

Stalni sastav Državnog veća tužilaca  se pored pomenutog Pravilnika pridržavao i odredbi Pravilnika o postupku preispitivanja odluka prvog sastava Državnog veća tužilaca i primeni kriterijuma i merila za ocenu stručnosti, dostojnosti i osposobljenosti (Sl. glasnik 36/11 od 27.05.2011. godine).

Etički savet konstatuje da je prilikom sprovođenja reizbora nosilaca javnotužilačke funkcije, koji je sproveden od Prvog sastava DVT bilo  razrešeno 220 javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca, što je činilo preko 1/3 tada izabranih nosilaca javnotužilačke funkcije.

Nepravilnosti u postupku reizbora bile su predmet ocene kako Udruženja javnih tužilaca, tako i relevantnih međunarodnih subjekata, te stručne javnosti uopšte, tu pre svega mislimo na Evropsku komisiju, koja je u svom izveštaju o napretku Srbije za 2010 godinu konstatovala niz zamerki na sproveden postupak .
Primedbe Evropske komisije i pritisak stručne javnosti podstakle  su Ministarstvo pravde da izvrši odgovarajuće izmene Zakona o javnom tužilaštvu a Stalni sastav DVT da donese Pravilnik o postupku preispitivanja.

Međutim,  nakon postupka preispitivanja Stalni sastav DVT usvojio je samo 11 prigovora od ukupuno 162 izjavljenih od strane neizabranih nosilaca javnotužilače funkcije.

Detaljnom analizom svih dokumenata koji su bili dostupni članovima Etičkog saveta uočeno je  ozbiljno kršenje odredaba  Preporuke (2000)19 Saveta Evrope o ulozi javnog tužilaštva u krivično –pravnom sistemu i Etičkog kodeksa Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije.

Etički savet je posebno cenio  pribavljene zapisnike o redovnim sednicima Prvog sastava DVT, na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja.

– Dana 03.11.2009. godine na desetoj redovnoj sednici DVT doneta je odluka da svi podaci, saznanja i izneta mišljenja koja nastanu prilikom razmatranja kandidata predstavljaju službenu tajnu što je u direktnoj suprotnosti sa načelom transparentnosti.
– Na istoj sednici doneta je odluka da se podaci o dostojnosti kandidata prikupe od Bezbednosno informativne agencije čime su odstupili od okvira profesionalnog ponašanja i iznad svega univerzalnog koncepta ljudskih prava.

– Na 13. redovnoj sednici DVT od 24.11.2009. godine prekršen je princip predrasude tako što je doneta odluka da se za javne tužioce predlažu kandidati koji ne potiču iz sredine u kojoj se nalazi javno tužilaštvo, kako bi se otklonio privatni i profesionalni uticaj manjih sredina na njihov rad i organizaciju javnog tužilaštva i time istovremeno doveli u pitanje dotadašnji profesionalni rad svih  javnih tužilaca u Srbiji, nanevši za pravosudni budžet nepotrebne i  nesagledive troškove.

– Na 14. redovnoj sednici DVT od 01.12.2009. godine doneta je odluka diskriminatornog karaktera u pogledu nosilaca javnotužilačke funkcije čiji su bračni drugovi ili roditelji advokati na području na kojem su konkurisali. Ovakav stav izazvao je opravdanu reakciju člana DVT profesora Milana škulića koji je naveo da je u pitanju kršenje prava i sloboda zagarantovanih Ustavom RS.

Sam postupak reizbora  sproveden je u kratkom vremenskom periodu bez izjašnjavanja neizbarnih nosilaca javnotužilačke funkicije, pri čemu  se nisu poštovali osnovni principi neposrednosti,pravičnosti, javnosti i kontradiktornosti, dok su u postupak  uvedeni dodatni kriterijumi koji nisu bili zakonom i pripadajućim Pravilnikom definisani.

Ishod ovakvog postupka je odluka objavljena na sajtu Republičkog javnog tužilaštva bez ikakvog obrazloženja i dostavljanja neizabranim nosiocima javnotužilačke funkcije  a potom i u Službenom glasniku RS.

Iako su konstatovane nepravilnosti trebale  da budu ispravljene u toku postupka preispitivanja od strane Stalnog sastava  DVT, obzirom da je tekst Pravilnika o postupku preispitivanja na precizan i detaljan način regulisao postupak, DVT to nije učinio.

Posmatrači u postupku preispitivanja bili su  članovi Udruženja javnih tužilaca i eksperti Evropske unije, OEBS i dr.

Već na samom početku postupka stalni sastav DVT nije održao nijedno zasedanje, čime su prekršili čl. 16 Pravilnika o preispitivanju, već su razgovor sa kandidatima obavljala po tri člana DVT, i to izborni članovi iz redova javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca.     

Prikupljanjem dodatnih podataka od strane Stalnog sastava DVT a koji kriterijumi nisu bili predmet razmatranja od strane Prvog sastava DVT,  o postupanju po instruktivnim rokovima, pritužbama na rad kandidata i primedbama datim prilikom instruktivnih pregleda u periodu 2006-2008 godina, nepravedno je  stavljen teret dokazivanja na podnosioce prigovora, pri čemu su se odluke DVT često zasnivale na činjenicama i pretpostavkama koje podnosioci prigovora nisu bili u mogućnosti da ospore.

U prilog ovako iznetog mišljenja od strane Etičkog saveta govore i stavovi brojnih evropskih instanci (Evropska unija, sve instance Saveta Evrope, Venecijanska komisija, Konsultativni savet  evropskih sudija i tužilaca) koji su takođe  ukazali  da sprovedeni postupak nije poštovao nijedan fundamentalni princip Evropske konvencije o ljudskim pravima odnosno nije obavljeno saslušanje opozvanih tužilaca, nisu im saopštene činjenice koje bi mogle da im se zameraju, odluke nisu obrazložene, postupak je bio potpuno netransparentan.

Na kraju ukazujemo da  je  i Ustavni sud Republike Srbije svojim odlukama povodom izjavljenih žalbi neizabranih nosilaca javno tužilačke funkcije tokom jula 2012. godine poništio postupak reizbora sudija i tužilaca iz 2009/2010. godine, kao i postupak preispitivanja odluka sa ciljem ispravljanja procesnih nedostataka, zbog neispunjavanja odgovarajućih standarda.

Na osnovu čl. 11 Poslovnika o radu Etičkog saveta odluka će biti dostavljena Upravnom odboru Udruženja, Ministarstvu pravde Republike Srbije,  uredniku časopisa Tužilačka reč i objavljena na sajtu Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije.

ETIČKI SAVET UDRUŽENjA JAVNIH TUŽILACA I ZAMENIKA JAVNIH TUŽILACA

Predsednik Etičkog saveta
Lidija Komlen – Nikolić

Članovi Etičkog saveta
Milan Petrović
Vesna Vučićević
Ljubiša Branković
Nebojša Živković

spot_img