Udruženje javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije

Udruženje tužilaca Srbije

Vi ste ovde: Početna Aktivnosti Vesti Prevod dela Izveštaja Evropske komisije o Srbiji od 17. aprila 2018.

Prevod dela Izveštaja Evropske komisije o Srbiji od 17. aprila 2018.

EUIzdvojeno iz Izveštaja Evropske komisije o Srbiji objavljenog 17.4.2018. u Strazburu.

Ustav i nezavisnost

Proces promene Ustava Republike Srbije koji se odnosi na oblast pravosuđa pokrenut je u maju 2017. sa pozivom za dostavljanje amandmana na Ustav od strane organizacija civilnog društva. Prva faza konsultativnog procesa bila je organizacija okruglih stolova. Jedan broj strukovnih udruženja i organizacija civilnog društva napustio je ovaj proces, navodeći kao razlog nepostojanje zvaničnog, od Vlade pripremljenog radnog teksta amandmana na Ustav; osporili su aranžmane i legitimitet konsultacija. Novi Nacrt amandmana na Ustav u oblasti pravosuđa objavlјen je u januaru 2018. godine i bio je iznet na javnu raspravu.

Jedan broj zainteresovanih se povukao iz konsultativnog procesa kritikujući format rasprave i atmosferu, i tvrdeći da ne postoji istinska rasprava. Poslali su otvoreno pismo Skupštini, Vladi i Ministarstvu pravde iznoseći svoju zabrinutost. Srpska vlast i zainteresovane strane treba da uđu u široke, inkluzivne i smislene javne rasprave sprovedene na konstruktivan način. Ovo bi trebalo da podigne svest o procesu ustavne reforme u zemlјi i njen ishod koji bi trebalo da se ogleda u nacrtu koji će biti poslat na mišlјenje Venecijanskoj komisiji.

Ostale planirane privremene mere za pobolјšanje institucionalne nezavisnost Saveta su još u toku. Ovo se odnosi na prenos nadležnosti, sa Ministarstva pravde na Savete, u delu upravljanja celokupnim pravosudnim budžetom i pravosudnom upravom, nadzoru nad sudovima, prikuplјanja statističkih podataka, kao i usvajanja pravila postupka. U tom pogledu, nije došlo do nekog posebnog napretka u izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu.

Neprimereni uticaji i poverenik

Pritisak na pravosuđe (uključujući i nadležne u pravosuđu) postoji I dalje. Komentari u javnosti najviših zvaničnika o istragama i tekućim sudskim postupcima su prisutni I smatraju se pritiskom na nezavisnost pravosuđa.

Neki pomak je ipak napravljen: Visoki savet sudstva je izmenio pravila u postupku kako bi reagovali što efikasnije u slučajevima navodnih političkih intervencija u pravosuđu na zahtev sudija. Izmenjena pravila ne predviđaju mehanizam za redovan odgovor Visokog Saveta Sudstva. Postupak je jedino primenjivan u vrlo ograničenom broju slučajeva.

Mnogo razrađeniji mehanizam je uspostavilo Državno veće tužilaca kako za ad hoc tako i za redovne reakcije u slučajevima navodne političke umešanosti. Novoizabrani Poverenik za samostalnost u DVT ima funkciju da preduzme sve mere za pojedinačne žalbe zamenika tužioca i već je procesuirao nekoliko slučajeva.

Pravilnik Državnog veća o izboru na prvu tužilačku funkciju

Neki pomak je napravljen usvajanjem, u novembru 2016.godine pravilnika o prvom izboru sudija I zamenika javnih tužilaca koji se predviđa transparentne kriterijume za izbor zasnovane na zaslugama. Kroz dvofazni proces, kandidati su bili rangirani i DVT je predložio listu kandidata Skupštini . Međutim, proces imenovanja zamenika tužilaca je doveden u pitanje u julu 2017.godine i Ustavni sud je doneo privremenu meru kojim su zaustavljena dalja imenovanja. Državno veće tužilaca je objavilo 2017.godine izbor za 17 javnih tužilaca i 89 zamenika tuilaca u skladu sa analizom o obimu posla iz 2016.godine.

U skladu sa odlukom Ustavnog suda iz 2017.godine o oceni važećeg pravilnika Državnog veća tužilaca o kriterijumima evaluacije kandidata, Veće je usvojilo novi Pravilnik pri čemu usmeni ispit više ne doprinosi konačnom rangiranju kandidata. Ovo je u velikoj meri umanjilo aspekte izbora kandidata po zasluzi , kao i ključnu ulogu Veća u procesu izbora. Izbori za 57 mesta u tužilaštvu su u toku. Sistem koji omogućava efikasno i sistematsko vrednovanje rada sudija i tužilaca na osnovu jasnih kriterijuma, sa rezultatima koji doprinose napredovanju, tek treba u potpunosti da se implementira.

Zastoj u procesu imenovanja za zamenike tužilaca je smanjio efikasnost krivičnog postupka , naročito od kad je adverzijalni model uveden u krivični postupak 2013.godine, povećavajući odgovornosti tužilaštva bez istovremenog neophodnog povećanja broja zaposlenih.

--------------

Izveštaj EK u izvornom obliku možete pogledati OVDE (.pdf1.7 MB)

 

Poslednje vesti

Ilić: Predlozi ne eliminišu uticaj politike na pravosuđe Ilić: Predlozi ne eliminišu uticaj politike na pravosuđe Ministarka pravde kazala da veruje da je politizacija pravosuđa potpuno isključena jer je izvršna vlast, prema njenoj oceni, potpuno eliminisana iz... More detail
Vlast i struka suprotno o ustavnim amandmanima o pravosuđu Vlast i struka suprotno o ustavnim amandmanima o pravosuđu Inicijativu za promenu dela Ustava o pravosuđu Vlada će u Skupštinu uputiti narednih dana, najkasnije početkom oktobra, najavljuje ministarka pravde... More detail
Struka i Vlada i dalje različito o ustavnim amandmanima (VIDEO) Struka i Vlada i dalje različito o ustavnim amandmanima (VIDEO) Posle godinu i po dana rasprave, mišljenja Venecijanske komisije i usaglašavanja teksta ustavnih amandmana o pravosuđu, Ministarstvo pravde uverava... More detail
UTSUdruženje javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca je profesionalna, nevladina organizacija, koja za cilj ima afirmaciju i zaštitu položaja i ugleda nosilaca javnotužilačke funkcije i postizanje pravne sigurnosti, samostalnosti i nezavisnosti javnog tužilaštva.

Newsletter

Prijavite se za bilten Udruženja tužilaca Srbije