Istovremeno je ukazano da su pozicije na kojima se iskazuju prekovremeni sati i iznosi za časove pripravnosti jedine pozicije koje mogu da se koriguju kako bi plata bila isplaćena. Takođe, navedeno je da će ubuduće biti dostavljeni mesečni limiti za obračun i isplatu plata, a sve kako bi se izbeglo dalje ugrožavanje isplata plata.
Zbog navedenog došlo je do kašnjenja u isplati plata, a prekovremeni rad i pripravnost za februar mesec nisu isplaćeni u celosti.
Imajući u vidu navedeno, ukazujemo na sledeće:
1. Sredstva za rad javnih tužilaštava trebalo bi da obimom i prilivom održavaju samostalnost i redovan rad javnih tužilaštava, a korisnik budžetskih sredstava je odgovoran za pravilno planiranje i izvršenje budžeta. U svetlu navedenog potrebno je ustanoviti da li su postojali propusti u planiranju obima i strukture budžetskih sredstava neophodnih za rad javnih tužilaštava za 2015. godinu i da li je odobreni budžet pravilno izvršavan?
2. Smatramo da linearno smanjenje pripravnosti i prekovremenih sati za mesec februar svim nosiocima javnotužilačke funkcije predstavlja iznuđeno rešenje koje ne bi trebalo da posluži kao osnov za trajno rešenje problema. Trajno reešnje trebalo bi da podrazumeva jasne kriterijume na osnovu kojih bi se određivali prekovremeni sati i pripravnost nosilaca javnotužilačke funkcije. Ukazujemo na neke od kriterijuma: broj nepopunjenih mesta u javnom tužilaštvu (za zamenike javnog tužioca i tužilačke pomoćnike koji su obrađivači predmeta), broj predmeta po obrađivaču, područje mesne nadležnost i sl.
3. U svetlu akutnog problema, a radi ujednačavanja postupanja i predupređenja daljih problema, smatramo da je neophodno da DVT reguliše pitanje dežurstava. Naime, primena novog ZKP-a dovela je do promene prirode dežurstva. Dežurstvo sada podrazumeva aktivniju i odgovorniju ulogu tužioca koja bi trebalo da bude ostvarena u znatno dinamičnijem i intenzivnijem obliku. Zbog navedenog, dežurstvo više ne može biti tretirano kao klasična priravnost (dostupnost van radnog vremena), jer ne podrazumeva samo dostupnost van radnog vremena, već i aktivan rad tokom 24 sata.
4. Činjenica da se u velikom broju javnih tužilaštava pojavljuje potreba za prekovremenim radom direktno ukazuje na činjenicu nedovoljnog broja zamenika javnih tužilaca. Stoga smatramo da je potrebno da u okviru svojih nadležnosti preduzmete korake u cilju rešavanja ovog problema, odnosno pripremite analize radi utvrđivanja potrebnog broja zamenika javnih tužilaca.
Novonastali problem u sprovođenju budžetskih nadležnosti Državnog veća tužilaca delom predstavlja posledicu problema na koji smo ranije ukazivali, a to je nedovoljan broj nosilaca javnotužilačke funkcije i uvećan obim posla nastao primenom novog Zakonika o krivičnom postupku. Sa druge strane, jasna je tendencija, kako opšte, tako i stručne javnosti da se ažurnost u postupanju postavlja kao osnovno merilo rada. U praksi, obrađivači predmeta nisu u mogućnosti da savladaju priliv predmeta. Stoga, smatramo da eventaulna kašnjenja u izradi javnotužilačkih odluka u najvećem broju slučajeva nisu posledica nemara ili nerada nosilaca javnotužilačke funkcije, već posledica neadekvatne organizacije rada tužilaštva. Zbog navedenog smatramo da bi rad javnotužilačke organizacije trebalo da počiva na boljoj organizaciji rada, a da se eventualna neažurnost nosilaca javnotužilačke funkcije može postaviti kao osnov za pokretanje disciplinskog postupka tek kada takvi uslovi budu ostvareni.
Predsednik UTS
Dr Goran Ilić
Predsednik UO UTS
Radovan Lazić