Emisija posvećena izborima za Državno veće tužilaca 12. novembra – gost Branislava Vučković, zamenica Apelacionog javnog tužioca u Novom Sadu i predsednica Skupštine Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije
Program Branislave Vučković, kandidata za izbornog člana Državnog veća tužilaca na kandidacionoj listi za javna tužilaštva sa teritorije Autonomne pokrajine
Poštovane kolege, kandidovala sam se za izbornog člana Državnog veća tužilaca iz redova javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca za teritorije Autonomne pokrajine, te time dobila priliku da neposredno pokušam da ostvarim ciljeve za koje se zalažem, dugi niz godina, u svom profesionalnom radu, kao nosilac javnotužilačke funkcije i kao član Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije.
Prilikom sastavljanja programa, imala sam u vidu činjenicu da se izbori za novi saziv DVT odvijaju u napetoj atmosferi, u kojoj pre svega vlada nepoverenje i nezadovoljstvo javnosti u odnosu na rad ne samo javnog tužilaštva, već i svih institucija Republike Srbije, a isto tako i nepoverenje i nezadovoljstvo je prisutno i u javnotužilačkim redovima, tako da je veoma teško opredeliti strateške planove i predstaviti ciljeve, a ne ući u obećanja koja se nekada prosto ne ostvaruju zbog okolnosti na koje, kao pojedinac, ne možete uticati iako lično činite sve da te okolnosti prevaziđete.
Postojeći Ustavni i zakonodavni okvir omogućava blokiranje rada jednog od najvažnijih pravosudnih tela, a što trenutno doživljavamo s obzirom na to da se Državno veće tužilaca ne funkcioniše, od februara meseca 20020. godine, odnosno poslednjih osam meseci.
Tako da, svaki od predstavljenih ciljeva, za koje ću se boriti, ukoliko dobijem vaše poverenje, zavisiće od najavljene izmene Ustavnih amandmana i teksta budućih pratećih sistemskih zakona.
- Povećanje broja zamenika javnih tužilaca i izbor novih zamenika javnih tužilaca
Nastavak popunjavanja upražnjenih mesta i dalji rad na otvaranju novih javnotužilačkih mesta i ukazivanje na potrebu povećanja broja javnih službenika i nameštenika ujavnim tužilaštvima
Prethodni saziv DVT-a bavio se detaljnom analizom realnih potreba svakog javnog tužilaštva u pogledu potrebnog broja zamenika javnih tužilaca, sa ciljem jačanja kapaciteta javnog tužilaštva, te su date preporuke relevantnim subjektima koji o tome odlučuju kako bi se povećala efikasnost rada paralelno sa unapređenjem kvaliteta rada. Zbog toga, DVT mora da nastavi i da se konstantno bavi pitanjima ravnomerne opterećenosti predmetima nosilaca javnotužilačke funkcije, a sve radi postizanja što veće efikasnosti u radu. Naravno, povećanje broja zamenika javnih tužilaca bi nesunjivo za posledicu imao potrebu za zapošljavanjem većeg broja tužilačkih pomoćnika, kao i administrativnog osoblja.
- Bolji uslovi rada
Neophodno je obezbediti takve uslove rada da svaki zamenik može da se posveti poslu. Treba da svaki zamenik ima svoju kancelariju, jer kada veći broj zamenika, radi u kancelariji dva sa dva, teško se od njih može očekivati kvalitetan rad. Stoga, u cilju poboljšanja uslova rada smatramo da je potrebno obezbediti dovoljan broj službenih prostorija, unaprediti tehnička sredstva rada ( raditi na uvođenju tonskog snimanja prilikom saslušanja i ispitivanja u istražnom postupku ) i obezbediti dovoljan broj administrativnog osoblja, a što je sve preduslov za ažuran rad koji se zahteva od nas.
Za sve to neophodna je detaljna analiza kojom bi se utvrdile prave potrebe svakog javnog tužilaštva jer DVT ima obavezu da obezbedi uslovan, kvalitetan i efikasan rad.
- Unapređenje aktivnosti u pogledu programa obuke. Postoji trend specijalizacije rada u javnom tužilaštvu i formiranja specijalizovanih odeljenja, što sve nije praćeno adekvatnim programom edukacije i obuke. Specijalizacije, edukacije i obuke treba da budu dostupne svim nosiocima javnotužilačke funkcije pod jednakim uslovima. Sticanje novih znanja i veština je neophodno kako bi kvalitetnije i efikasnije obavljali funkciju. Nema kvalitenog rada bez znanja!
- Odgovornije postupanje DVT-a u vezi sa sprovođenjem budžetskih nadležnosti i poboljšanje materijalnog položaja
DVT mora da pravilno i odgovorno planira budžet, kako bi bili blagovremeno podmireni svi troškovi koji postoje, kako u odnosu na zarade, tako i u odnosu na troškove postupka. Neophodno je strateško finansijsko planiranje. Nikako ne treba dopustiti da se usled neodgovornog planiranja budžeta ugrozi isplata naknada za prekovremeni rad i pripravnost, a pogotovo zarada nosioca javnotužilačkih funkcija.
Potrebno je adekvatno rešiti pitanje pripravnosti, jer je novi ZKP prirodu pripravnosti potpuno promenio u pravcu enormnog povećanja aktivnosti. Povećanje budžeta javnih tužilaštava za potrebe dežurstva. Povećanje budžeta za javna tužilaštva radi sprečavanja kreiranja nepotrebnih dugovanja (troškovi postupka). To sve zahteva pravedniju raspodelu novčanih sredstava i transparentnog modela raspodele novčanih sredstavapo za ovu namenu. Posebno ću insistirati na planiranju adekvatnog budžeta za redovne sistematske preglede u cilju prevencije lečenja kao i zaključiti ugovor o osiguranju sa boljim, odnosno sveobuhvatnijim uslovima kolektivnog osiguranja.
Treba insistirati da nadležne institucije izmenom Zakona o javnom tužilaštvu, reše sva pitanja u vezi zarada, naknada i nužnih troškova u vezi sa radom kao i visinu penzije izabranih lica – „zadnja plata penzija“, s obzirom na to da su zemlje u okruženju (Hrvatska i Bosna i Hercegovina) to rešile Zakonom, a ne da se ta pitanja rešavaju uredbama i podzakonskim aktima te na taj način utiču na samostalnost tužilaštva i diskriminaciju između Tužilaca i Zamenika javnih tužilaca. Takođe u okviru izmena treba insistirati i na izmeni Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe koji se u delu odmori i odsustvovanja u pogledu primanja razlikuju nosioci funkcija od zaposlenih, a ogleda se u umanjenju zarade prilikom korišćenja godišnjeg odmor za zamenike i javne tužioce.
Rast zarada nosilaca javnotužilačkih funkcija mora pratiti i rast prosečne zarade u Republici Srbiji.Analizom izveštaja European Commission for the efficiency of justice (CEPEJ) za period od 2010 godine do 2016 godine proizilazi da plata nosilaca javnotužilačke funkcije u Srbiji varira u odnosu na prosečnu platu u Srbiji.
Tako, nosilac javnotužilačke funkcije na početku karijere u 2010. godini je imao 2,5 prosečne plate, a u 2012. godini 2,8. Trend od 2,8 prosečne plate se nastavio i u 2014. godini. Tokom 2016. godine prosečna plata nosioca javnotužilačke funkcije pada na 2,3 prosečne plate.
Iz saopštenja Republičkog zavoda za statistiku od 25.07.2019. godine proizilazi da je prosečna plata u Srbiji u maju 2018 godine bila 55.380,00 dinara. U istom mesecu, prosečna plata nosioca javnotužilačke funkcije na početku karijere bila je oko 105.000,00 dinara, što predstavlja 1,9 prosečnih plata na nivou Republike. Iz navedenog proizilazi da je plata nosilaca javnotužilačke funkcije, prvi put posle 2010 godine pala na ispod 2 prosečne plate na nivou Republike. Adekvatne zarade, garancija samostalnosti javnih tužilaca.
- Donošenje Pravilnika o dežurstvima zamenika javnih tužilaca
Kako je dežurstvo sastavni deo našeg posla u okviru našeg postupanja u fazi predistražnog postupka, a sastoje se od pripravnosti, koja u nekim tužilaštvima, u zavisnosti od broja zamenika javnih tužilaca i javnih tužilaca, traju 24 časa ili po sedam dana u nedelji, pri čemu je tu i aktivan deo dežurstva koji podrazumeva sprovođenje zadržanih lica radi saslušanja u našim službenim prostorijama, a postupamo u okvirima naše nadležnosti i u vezi sa donetim hitnim merama od strane nadležnih policijskih službenika za nasilje u porodici, kako je sve to iscrpljujuće, a nije regulisano posebnim pravilnikom smatram da je i ovaj veoma bitan segment našeg posla neophodno staviti u pravni okvir. Kao jedan od mogućih rešenja u tom pravilniku bi bilo naše zalaganje da bude propisano da zamenik javnog tužioca ili javni tužilac koji je završio sa pripravnošću i aktivnim dežurstvom, ima pravo na slobodan dan u narednih sedam dana po završenom dežurstvu.
- Izmenu pravilnika koji se odnose na vrednovanje rada, izbor, napredovanje i disciplinski postupak
Zalažem se za izmenu pravilnika o vrednovanju rada radi uvođenja objektivnog pokazatelja broja predmeta koji jednom zameniku javnog tužioca mogu biti dodeljeni u rad za određeni period.
Kako važeći Pravilnik o kriterijumima i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti kandidata u postupku predlaganja i izbora nosilaca javnotužilačke funkcije i Pravilnik o kriterijuima i merilima vrednovanja rada javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca bude sumnju da li će najbolji kandidati biti birani za javne tužioce i zamenike javnih tužilaca, odnosno da li će najbolji kandidati napredovati na više javnotužilačke funkcije, potrebno je da kriterijume učinimo što jasnijim i objektivnijim, zalagaću se za donošenje pravilnika u kojem će biti propisani što jasniji, precizniji, nedvosmisleniji i objektivniji kriterijumi za izbor i napredovanje. Da najbolji i najkompetentniji budu birani!
Što se tiče disciplinskog postupka ne može se pokretati disciplinski postupak zbog tzv. „neažurnosti“, ili postupak razrešenja zbog ocene „ne zadovoljava“, dok se ne obezbede uslovi za rad i dovoljan broj zamenika javnih tužilaca koji mogu savladati povećan priliv predmeta. Ne može se pozivati na odgovornost, zbog tzv. „neažurnosti“, zamenik javnog tužioca koji fizički ne može da savlada obiman priliv predmeta. Ne možemo da budemo kažnjeni za ono za što nismo krivi!
- Ostvarivanje osnovne ustavne uloge – zaštite samostalnosti javnog tužilaštva
Obaveza DVT-a je da garantuje i štiti samostalnost javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca. DVT mora da spreči i osudi svaki nedozvoljeni uticaj i pritisak na nosioce javnotužilačke funkcije od strane drugih državnih organa, politike, medija i različitih uticajnih interesnih grupa. DVT mora da efektivno zaštiti dostojanstvo i profesionalni integritet svakog nosioca javnotužilačke funkcije i ugled javnog tužilaštva. DVT mora biti garant naše samostalnosti!
- Nastavak jačanja ugleda DVT
U prostorijama DVT-a razgovaraću sa svakim nosiocem javnotužilačke funkcije koji to zatraži, radi rešavanja problema sa kojima se susreće u radu, stavljanja primedaba na rad DVT-a, kao i radi davanja predloga i ideja za unapređenje rada i bolje funkcionisanje i javnog tužilaštva i DVT-a i obaveštavaću vas o postignutim rezultatima rada. Biću vaši predstavnik i vama ću odgovarati.
Svakodnevno se u opštoj javnosti iznosi utisak da je institucija tužilaštva zatvorena kako za javnost, tako i za građane, a prema poslednjim istraživanjima javnog mnjenja institucija tužilaštva uživa najmanje poverenja među građanima. Radi otklanjanja negativne percepcije javnosti zalagaćemo se za:
Sprovođenje strategije komunikacije sa medijima kako ista ne bi i dalje bila ”mrtvo slovo na papiru. Blagovremeno informisanje javnosti o predmetima koji izazivaju veliko interesovanje. Javnost treba da zna!
Nedopustiva je blokada rada Državnog veća tužilaca i odustvo odogovornosti za uspostavljenu blokadu! Poslovnik o radu Državnog veća tužilaca u čl. 28 st.2 propisuje obavezu zakazivanja sednice ukoliko najmanje tri člana veća to zahtevaju u roku od osam dana od prijema zahteva.
- Državno veće tužilaca treba da daje svoje mišljenje o relevantnim zakonima, o izmenama zakona, a naročito o izmeni dela Ustava koji se tiče položaja javnog tužilaštva.
Eksperti Evropske komisije za demokratiju putem prava (Venecijanske komisije) u mišljenju datom na nacrt poslednjeg Zakona o izmenama i dopunama zakona o javnom tužilaštvu daju preporuku da se nezavisnost javnog tužilaštva predvidi zakonom jer „opšta tendencija uvođenje nezavisnosti“ u javno tužilaštvo. U eventualnom postupku izmene Ustava DVT mora da spreči svaki pokušaj nekog eventualnog novog opšteg (re)izbora nosilaca javnotužilačke funkcije. Izmene Ustava bi trebale da obezbede nezavisnost javnog tužilaštva i zaštite samostalnost nosilaca javnotužilačke funkcije u skladu sa evropskim vrednostima i standardima. Novi Ustav bi trebao da smanji uticaj izvršne i zakonodavne vlasti u DVT-u tako što ministar i predsednik nadležnog skupštinskog odbora više ne bi bili članovi DVT-a. Sa druge strane, u DVT-u bi trebalo povećati uticaj javnotužilačke profesije i stručne javnosti. Takođe je neophodno jasno razgraničiti i ojačati nadležnost DVT-a u odnosu na nadležnost Republičkog javnog tužioca i Ministarstva pravde po pitanjima javnotužilačke uprave, a u skladu sa evropskim vrednostima i standardima. Da se čuje jedini pravi glas – glas profesije!
Branislava Vučković,
zamenik Apelacionog javnog tužioca u Novom Sadu
Predsednik Skupštine Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije
Mejl: branislavav.apjtns@gmail.com