Postoje mnogi razlozi zbog kojih ta samostalnost može biti ugrožena, i mnogi uslovi koji moraju biti ispunjeni da bi se ta samostalnost ostvarila, o čemu smo pisali i u studiji sistema društvenog integriteta iz 2015, čije su preporuke i dalje aktuelne. Najvažniji preduslov je svakako da postoji želja i spremnost kod tužioca da svoj posao urade nepristrasno, časno i profesionalno. Onima koji postupaju na taj način u nekim situacijama će biti potrebna pomoć ili zaštita i nedavno je učinjen jedan korak u dobrom pravcu.
Naime, Državno veće tužilaca je 7. aprila 2017. donelo odluku koja može imati značaja za jačanje samostalnosti tužilaca. Ovom odlukom je određeno da zamenik predsednika DVT (u ovom trenutku je to dr Goran Ilić, široj javnosti poznat kao dugogodišnji predsednik Udruženja javnih tužilaca), može da preduzima razne mere kada postupa kao „poverenik za samostalnost“, „u cilju jačanja samostalnosti i institucionalnog integriteta javnog tužilaštva i zaštite i jačanja samostalnosti i profesionalnog integriteta nosilaca javnotužilačke funkcije“. Mere su preventivnog karaktera (jačanje svesti o značaju samostalnosti i integriteta, saradnja sa drugim organizacijama i disciplinskim organima), ali ima i onih koji mogu da se iskoriste za rešavanje problema u konkretnim slučajevima pritisaka i neprimerenih uticaja. Tako, između ostalog, poverenik za samostalnost može da ukaže na postupke kojima se ugrožava samostalnost i integritet tužilaca i da obavesti DVT i javnost o postojanju političkog i drugog nedozvoljenog uticaja na rad javnog tužilaštva.
Poverenik postupa na osnovu inicijative nosioca javnotužilačke funkcije u slučajevima ukazivanja na postupke kojima se ugrožava samostalnost i integritet unutar javnog tužilaštva, dok u slučajevima koji potiču izvan javnog tužilaštva može postupiti i bez inicijative. Za obavljanje tih poslova, poverenik može, uz saglasnost Republičkog javnog tužioca, da vrši uvid u predmete. „Poverenik za samostalnost“ je novi koncept, uveden nedavnim izmenama Poslovnika o radu DVT, i predstavlja jedan od primera realizacije mere iz Akcionog plana za poglavlje 23 pregovora sa EU (tačka 1.1.5.2., ispunjena uz kašnjenje). Kao i u brojnim drugim situacijama, ostaje da praksa pokaže koliko će mera biti uspešna da ojača samostalnost tužilaca i obeshrabri političke uticaje, ali svakako zaslužuje i šansu i podršku.
Izvor: Transparentnost Srbija