Strateški plan

Najnovije:

Podelite članak

abaceeliUdruženje javnih tužilaca izradilo je Strateški plan Udruženja koji će pomoći u definisanju najvažnijih problema i strategija za njihovo rešavanje.

Donatori: Abaceeli-Riba

Strateški Plan

Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije za period 2004 – 2005

   1. Istorijat

Udruženje tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije je osnovano 2001 godine,kao prvo strukovno Udruženje javnih tužilaca bivše Jugoslavije. Ciljevi Udruženja koji su zadati prilikom osnivanja su :

· Staranje o unapredjenju propisa i organizaciji i radu tužilaštva · zalaganje za samostalnost u obavljanju javnotužilačke funkcije · staranje o ugledu i materijalnom statusu javnog tužilaštva · afirmacija prava kao struke i nauke · rad na uskladjivanju pravnog poretka Republike Srbije sa pravom Evropske Unije

Udruženje je na početku svog postojanja brojalo 107 članova od čega (90) nosilaca javnotužilačke funkcije i (17) saradnika i pripravnika. Trenutna situacija je da Udruženje broji 498 nosilaca javnotužilačke funkcije. U Srbiji je osnovano 20 odeljenja Udruženja na nivou Okružnih javnih tužilaštava, i odeljenje na nivou Republičkog javnog tužilaštva. Izvršni odbor je takodje osnovao sekcije koje se bave najznačajnijim pitanjima od značaja za javno tužilaštvo. Udruženje je u proteklom periodu ustalilo i funkcionisanje svoje kancelarije u kojoj radi tehnički sekretar, dok knjigovodjstvene usluge za potrebe Udruženja obavlja profesionalni knjigovodja. Udruženje je zahvaljujući intenzivnim aktivnostima u prethodnom periodu kod svojih članova probudila spremnost da mesečnom članarinom učestvuju u finansiranju Udruženja, tako da je već sada Udruženje sposobno da pokriva deo svojih troškova. Trenutni prioritet Udruženja je borba za bolji zakonski položaj tužilaca i zamenika javnih tužilaca. Udruženje će pokušati da učestvuje u komisijama koje se bave izradama Ustavnih i zakonskih predloga novih zakona,i da na svaki drugi način vrši pozitivni pritisak na zakonodavnu vlast u pravcu iznalaženja što boljih zakonskih rešenja.

   1. Prioritetni problemi

Udruženje javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije kao svoje prioritetni problem vidi položaj nosilaca javnotužilačke funkcije po normativnim zakonskim rešenjima iz čega proizilaze i problemi oko nezavisnosti i stalnosti funkcije javnih tužilaca. Udruženje smatra da se ovaj problem mora rešavati izmenama zakonskih rešenja

1. Vizija, Misija i osnovne vrednosti Udruženja

MISIJA

Udruženje javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca je profesionalna,nevladina organizacija koja za cilj ima afirmaciju i zaštitu položaja i ugleda nosilaca javnotužilačke funkcije i postizanje pravne sigurnosti, samostalnosti i nezavisnosti javnog tužilaštva.

VIZIJA

Udruženje je uticajna i sposobna organizacija koja ima odlučujući uticaj na sva pitanja bitna za javno tužilaštvo.

Vrednosti organizacije

· Nezavisnost · Težnja ka dobrom položaju i ugledu struke · Apolitičnost · Samostalnost · Pravičnost · Posvećenost ostvarivanju ciljeva · Pravna sigurnost · Zaposleni

1. Analiza spoljašnjih faktora
2. Analiza unutrašnjih faktora

Udruženje javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije je organizacija koja trenutno broji preko 85 % ukupnog broja nosilaca javnotužilačke funkcije u Srbiji. Udruženje ima svoja odeljenja širom Srbije koja su organizovana na nivou Okružnih javnih tužilaštava. U dosadašnjem radu primetna je slaba uključenost članova iz udaljenih odeljenja u radu Uprave Udruženja i u projekte koje je organizovao Izvršni odbor Udruženja. Tokom 2004 godine preduzeti su koraci da se ispravi uočeni nedostatak i da se na najbolji način iskoristi potencijal mnogobrojnog članstva.

  1. Swot analiza

Strateško planiranje svake organizacije, pa tako i Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca tužilaca Srbije, mora sadržati i internu i eksternu analizu faktora koji utiču na organizaciju. Ti se faktori, prema posledicama uticaja, mogu podeliti u dve grupe: pozitivni faktori (snage i prilike) i negativni faktori (slabosti i opasnosti). I prema kriterijumu odnosa sa samom organizacijom, koji će se koristiti u samoj analizi, ovi se faktori mogu podeliti u dve grupe, i to kao unutrašnji faktori (koji se nalaze u samom Udruženju pa deluju iznutra) i spoljni faktori (deluju spolja jer se nalaze izvan Udruženja).

I INTERNA ANALIZA

Unutrašnji faktori se nalaze u samom Udruženju, a njihov uticaj može biti pozitivan i negativan. Unutrašnji faktori sa pozitivnim uticajem predstavljaju snage Udruženja, dok su unutrašnji faktori sa negativnim uticajem slabosti.

A) SNAGE

1.Masovnost članstva

Udruženje je masovna organizacija javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca i tužilačkih pomoćnika. Broji oko 500 članova iz redova javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca, što je više od tri četvrtine ukupnog broja nosilaca javnotužilačke funkcije, iz svih krajeva Republike. Ovi podaci jasno pokazaju da Udruženje ima puni legitimitet da nastupa, ne samo u ime svojih članova, već i nosilaca javnotužilačke funkcije uopšte.

2. Kvalifikaciona struktura članstva

Kako punopravni članovi Udruženja mogu biti samo javni tužioci, zamenici javnih tužilaca, tužilački pomoćnici i tužioci i zamenici u penziji, jasno je da su svi visokobrazovani sa položenim pravosudnim ispitom, što kvalifikacionu strukturu, s punim pravom se može reći, čini idealnom. Prednosti organizacije ovakve kvalifikacione strukture je suvišno dalje analizirati.

3. Motivisanost članstva

Iako je motivisanost članstva na zadovoljavajućem nivou, u prvom redu zbog izrazito nepovoljnog materijalnog i statusnog položaja, ona bi mogla biti još bolja pa organi Udruženja imaju obavezu da dodatnu motivišu članove.

4. Pripadnost grupi

Sama pripadnost ovako masovnoj organizaciji stvara kod članova osećaj veće snage i sigurnosti, koji posredno osnažuje i samu organizaciju u celini.

5. Unutrašnja organizacija

Zbog velikog broja i teritorijalne rasprostranjenosti Udruženje funkcioniše preko odeljenja koja mogu osnovati najmanje dvadeset članova, a osnivaju se za područja okružnih, ali i većih opštinskih javnih tužilaštava, kao i za Republičko javno tužilaštvo. Odeljenja biraju svoje predsednike koji mogu aktivno učestvovati u radu Izvršnog odbora i predstavljaju vezu Odeljenja sa Izvršnim odborom. Pored Odeljenja članovi se mogu aktivno angažovati i u radu u sekcijama Udruženja. Ovakva organizaciona struktura je stvorila pretpostavke za puni angažman svih članova Udruženja.

6. Mogućnost kontaktiranja spolja

Udruženje koristi prostorije za rad koje su opremljene telefonom, faksom i računarom. Svi članovi Izvršnog odbora, kao i predsednik Skupštine i tehnički sekretar imaju mobilne telefona tako da su stalno dostupni svim zainteresovanim, kako iz Udruženja tako i izvan njega, a predstavljeni su na postojećem sajtu Udruženja, a što sve čini mogućnost kontaktiranja veoma dobrom.

B) SLABOSTI

1. Status članova

Veoma nepovoljan statusni položaj javnih tužilaca i naročito zamenika javnih tužilaca, prema važećem Zakonu o javnom tužilaštvu, čini članove veoma ranjivim u odnosu na izvršnu vlast. Zakonska rešenja prema kojima zamenike javnog tužioca imenuje na ograničeni period i razrešava Vlada na predlog ministra, a tužioce predlaže su potpuna oslabila nosioce javnotužilačke funkcije i učinila ih direktno zavisnim od izvršne vlasti i vladajuće političke strukture, što je neminovno oslabilo i Udruženje jer ne može postojati jaka organizacija sa slabim članstvom. Ovakva rešenja su direktno ugrozila i ugled javnog tužilaštva, od koga u najvećoj meri zavisi i ugled Udruženja. To se može popraviti donošenjem novog Zakona, o čemu će se govoriti u eksternoj analizi (prilikama)

2. Neaktivnost članstva

Iako je motivisanost članova prilično dobra, to se ne može reći i za aktivnost. Najvažniji razlog je u zauzetosti članova, ali i u slaboj komunikaciji članstva sa organima Udruženja, jer je u dugom periodu Udruženje bilo bez praktično najvažnijih organa. Prestankom javnotužilačke funkcije Udruženje je ostalo bez predsednika Skupštine i kvoruma Izvršnog odbora. Izborom novih organa komunikacija sa članstvom se bitno popravila pa se može očekivati i veća aktivnost članstva.

3. Nedovoljna informisanost članstva i nedostatak komunikacije

U ranijem radu članstvo, sem preko sredstava javnog informisalja, a i to veoma retko, gotovo uopšte nije bilo informisano o radu organa. Zbog toga je već uspostavljena stalna komunikacija Izvršnog odbora sa odeljenjima preko dostavljanja zapisnika sa sednica Izvršnog odbora, a postavljen je i veb-sajt. U toku je i realizacija projekta informatora Udruženja, tako da je sada situacija mnogo bolja.

4. Neadekvatno reagovanje Udruženja

U proteklom periodu Udruženje često nije pravovremeno i adekvatno reagovalo na dešavanja od neposrednog uticaja na javno tužilaštvo, u glavnom zbog već analizirane paralisanosti organa.

5. Strah članova od javnog istupanja Ima uzrok u veoma nepovoljnom statusnom položaju članova koji je već gore analiziran.

6. Nedostatak strategije Izradom i usvajanjem ovog strateškog plana Udruženje će imati jasno određenu viziju i misiju, određene starteške ciljeve i sredstav za njihovo ostvarivanje.

7. Brojnost članstva

Iako je već objašnjeno da ovaj faktor predstavlja snagu Udruženja, on istovremeno predstavlja slabost jer se sa povećanjem brojnosti srazmerno povećava inertnost, a smanjuje operativnost članstva.

II EKSTERNA ANALIZA

Kao i unutrašnji, i spoljni faktori mogu pozitivno i negativno uticati na Udruženje. Negativne faktori predstavljaju opasnosti po udruženje, odnosno pretnje Udruženju, dok se pozitivni faktori mogu nazvati prilikama.

A)PRILIKE

1. Donošenje novog Ustava i seta pravosudnih zakona Kako je potpuno izvesno da će se menjati i Ustav i zakon o javnom tužilaštvu, priprema novih propisa predstavlja dobru priliku za poboljšanje statusnog, ali i materijalnog položaja članova, pa samim tim i Udruženja. Poboljšanje statusa Udruženje bi ispunilo svoj prioritetni zadatak i predstavilo se kao moćna i uticajna organizacija, čiji se stav uvažava. Na ostvarenju ovog zadatka je neophodan jedinstven nastup Udruženja i Javnog tužilaštva i koordinisan rad Udruženja sa uticajnim međunarodnim organizacijama, u prvom redu Savetom Evrope, OEBS-om, ali i nevadinim organizacijama. Već postignuta usklađenost stava Udruženja sa navedenim evropskim institucijama ohrabruje i jača polaznu poziciju Udruženja.

2. Pojačani interes donatora Kako je Udruženje vema mlada i nekompromitovana organizacia, postoji veliki interes inostranih donatora da materijalno pomognu rad Udruženja. Može se konstatovati da je Udruženje trenutno za donatore «u modi», što treba iskoristiti na optimalan način, ne dajući bilo kakav povod da takav interes opadne. Pri tome treba voditi računa da su ovakvi interesi donatora kratkotrajni, što zahteva brzo, ali nikako i brzopleto delovanje.

3. Interes javnog mnjenja i medija U proteklom periodu, dosta slab ali se popravlja. Potrebno ga je stalno jačati konferencijama za štampu, javnim nastupanjem i redovnim ažuriranjem veb-sajta. U ovom cilju bi bilo potrebno i imenovati i PR-menadžera.

4. Zainteresovanost izvršne i zakonodavne vlasti Iako ovaj faktor predstavlja u prvom redu opasnost za udruženje, u današnjoj situaciji, kada se priprema reforma pravosuđa, može biti prilika za popravljanje položaja članova, s obzirom na nameru zakonodavne i izvršne vlasti da se predstavi kao demokratska i ozbiljna koja sluša i uzima u obzir glas stručne javnosti, i preporuke međunarodnih institucija prilikom donošenja sistemskih zakona i sprovođenja reforme pravosuđa.

B) OPASNOSTI (PRETNjE)

1. Uticaj politike

Jake političke stranke imaju nameru da svoj uticaj proširuju na sve društvene segmente pa tako i na Udruženje. Iako do sada nije bilo takvih pokušaja, ova pretnja će se povećavati srazmerno sa povećanjem moći i uticaja Udruženja.

2. Povlačenje donatora

Kako je već rečeno, interes donatora neće trajati večno. Zbog toga stalno treba stalno, kroz nove projekte, zadržavati zanimanje donatora, dok god je to moguće.

3. Loša slika u medijima

estim napadima predstavnika izvršne vlasti na pravosuđe, a naročito na tužilaštvo, nestručnim i neobjektvnim javnim informisanjem te ili zakasnelim, ili nikakvim reagovanjima Javnog tužilaštva na takve pojave u medijima, kreirana je izrazito loša slika u javnosti o Javnom tužilaštvu, pa samim tim i o Udruženju. Rešenje bi moglo biti, kako je već navedeno, organizovanje konferencija za medije i imenovanje PR menadžera.

4. Zainteresovanost izvršne vlasti

Stalna i prirodna pretnja za Udruženje, koja uvek zahteva oprez i promišljeno postupanje. Posebna opasnost je što se ova pretnja neće smanjivati ni nakon eventualnog poboljšanja položaja Javnog tužilaštva i nosilaca javnotužilačke funkcije novim zakonskim rešenjima.

   1. Strateški ciljevi i strategija

UNUTRAšNJI CILJEVI

   1. Poboljšanje mediske slike

Strategija :

· Uspostavljanje funkcije portparola Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije i definisanje okvira u kojima će se kretati u svojim javnim nastupima, kao i odnos portparola Udruženja prema odlukama i uputstvima članova Izvršnog Odbora Udruženja.

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Uspešnim razvojem i pravilnim usmerenjem kontakata i tema koje bi potencirao portparol Udruženja omogućilo bi se upoznavanje stručne javnosti sa stavovima koje zastupa Udruženje. Saopštenja bi se kretala u pravcu ispunjenja ostalih zacrtanih ciljeva kao i samog strateškog plana Udruženja što bi trebalo da dovede do ispravljanja pogrešne mediske slike o ulozi i rezultatima javnog tužilaštva kao celine.

   1. Animiranje članstva

Strategija :

· Neposredni kontakti i posete odeljenjima,materijalna podrška idejama i projektima odeljenja.

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Veće uključenost članstva u projekte Udruženja, bolje iskorišćenje ljudskih potencijala Udruženja iz cele Srbije, kao i šira i stručnija rasprava o stručnim pitanjima koja predstavljaju problem kako Okružnim tako i Opštinskim javnim tužilaštvima, čime bi se zbog masovnosti članstva postigla i vrsta konsenzusa o najvažnijim pitanjima za javnotužilačku organizaciju.

   1. Priprema skupštine Udruženja

Strategija :

· Normativno regulisanje postupka za izbor članova Uprave,definisanje učešća predsednika odeljenja u izboru članova Izvršnog odbora Udruženja.

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Regulisanjem procedure izbora članova Uprave Udruženja postigla bi se ravnomernost kako geografska tako i po drugim kriterijumima u predstavljanju članstva širom Srbije u organima Udruženja. Takav način odredjivanja predstavnika organa Udruženja bi ujedno trebalo da dovede do poštovanja odluka organa Udruženja sobzirom da bi u odlučivanje bili uključeni delegirani predstavnici članstva koje bi i sprovodilo odluke. Velika snaga organa Udruženja koja proizilazi iz podrške celokupnog članstva doprinela bi snazi i ugledu Udruženja koje će tako lakše nalaziti strateške partnere i biti ozbiljniji sagovornik o najvažnijim pitanjima.

   1. Timovi za projekte

Strategija :

· Organizovanje seminara na temu pisanja projekata · Usaglašavanje kriterijuma za izbor nosilaca projekata · Izbor članova · Izbor projekata · Donošenje procedure za potrošnju sredstava

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Sobzirom da je ispunjenje ciljeva Udruženja vezano za konkretne aktivnosti i projekte, donošenje procedure i kriterijuma za izbor projekata doprinelo bi većoj ekspeditivnosti Izvršnog odbora. Na ovaj način obezbedilo bi se pravovremeno prikupljanje finansiskih sredstava koja bi se selektivno koristila za ispunjenje i uobličavanje ciljeva Udruženja i to kako unutrašnjih tako i spoljnih.

   1. Rešavanje problema kvoruma

Strategija :

· Otklanjanje smetnji koje mogu da nastanu prestankom funkcija u javnom tužilaštvu članovima Izvršnog odbora donošenjem procedure za izbor članova Izvršnog odbora do potrebnog kvoruma.

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Na ovaj način izbegla bi se mogućnost da zbog prestanka ili gubitka funkcije javnog tužioca ili zamenika javnog tužioca dodje do blokade rada i odlučivanja Udruženja što se već dešavalo, čime bi se postigla veća sigurnost u funkcionisanju Izvršnog odbora Udruženja javnih tužilaca.

   1. Nesmetano funkcionisanje kancelarije

Strategija :

· Definisanje poslova tehničkog sekretara · Njegovo učešće u realizaciji projekta · Razmatranje uspostavljanja funkcije Izvršnog direktora

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Sobzirom na brojnost članstva u Udruženju javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije i broju kontakata sa organizacijama koje su zainteresovane za rad Udruženja, dobrom organizacijom kancelarije došlo bi se do ozbiljnijeg i profesionalnijeg predstavljanja Udruženja u očima kako članstva tako i spoljnih faktora.

1. Funkcionisanje Suda Časti

Strategija :

· Etički kodeks · Pravilnik o proceduri izbora članova

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Definisanjem prava i obaveza u okviru jednog normativnog akta kao što je Etički kodeks Udruženja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije a možda i aktom koji bi važio za sve nosioce javnotužilačke funkcije došlo bi se do distanciranja javnog tužilaštava od nedozvoljenih pritisaka i uticaja kako zakonodavne i izvršne vlasti tako i ostalih subjekata koji imaju interes da utiču na javno tužilaštvo.

   1. Informisanje članstva

Strategija :

· Informator · Web · Dostavljanje zapisnika sa sednica Izvršnog odbora

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Zbog brojnosti članstva pravovremeno i dobro informisanje je veoma važno kako bi se proverilo mišljenje članstva o projektima koji su u planu, o aktivnostima koje preduzima Uprava Udruženja i eventualnim saopštenjima Udruženja. Ujedno se stvara mogućnost da svi zainteresovani članovi Udruženja uzmu učešće u radu ali i da iznesu kritike na račun Uprave Udruženja. Proverom mišljenja članstva o zacrtanim ciljevima Udruženja iskristalisale bi se i najbolje strategije za njihovo ispunjenje. Informisanjem članstva postiže se i učešće velikog broja ljudi iz struke u izradama relevantnih nacrta zakona čime bi se postigla vrsta konsenzusa što bi predlozima Udruženja dalo i presudnu snagu.

SPOLJAšNJI CILJEVI

   1. Promena Ustavnog položaja tužilaštva

Strategija :

Ogranizovanje 4 okrugla stola Regionalna konferencija Naš nacrt Ustavnog položaja Učešće u odboru (komisiji) za izradu nacrta Ustava

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Uspešnim okončanjem ovog posla postigla bi se najviša zaštita prava javnog tužilaštva u okviru pravosudnog sistema ali bi se ujedno garantovala i veća nezavisnost javnog tužilaštva prema izvršnoj i zakonodavnoj vlasti. Pravno valjanim rešenjima u okviru Ustava zagarantovalo bi se bolje rešenje i u okviru kako zakona o javnom tužilaštvu tako i u svim zakonima koji mogu uticati na javno tužilaštvo.

   1. Izrada zakona o javnom tužilaštvu i zakona o visokom tužilačkom savetu

Strategija :

· Organizovanje 4 okrugla stola · Izrada predloga zakona o javnom tužilaštvu i zakona o visokom tužilačkom savetu · učešće u izradi zakona o uredjenju sudova i ostalih zakona u vezi sa radom tužilaštva i tužilačkom nadležnošću

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Na

   1. regionalno povezivanje

Strategija :

Učlanjenje i učešće u Medjunarodnog udruženja tužilaca Regionalne konferencije

· medjunarodna pravna pomoć · razmena iskustava o suzbijanju kriminaliteta · zaštita svedoka · trafiking · šverc · falsifikovanje · piraterija · šverc automobila

Uloga udruženja tužilaca pojedinih zemalja u regionu

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

Potreba povezivanja Udruženja i celokupnog javnog tužilaštva sa sistemima u regionu proizilazi iz aktuelnih krivičnih dela koja se čine na teritoriji više zemalja a za čije sprečavanje su zainteresovane zemlje iz kojih su i potencijalni investitori projekata Udruženja. Boljom komunikacijom i uvidom u rešenja kakva se primenjuju u drugim zemljama postigla bi se veća efikasnost u otkrivanju počinilaca takvih krivičnih dela, i suzbijanju medjunarodnog organizovanog kriminala na teritoriji naše zemlje. Upoznavanjem sa pozitivnim propisima pravno naprednijih zemalja iz regiona i sveta spoznala bi se i eventualna dobra rešenja za izmene problematičnih instituta u našim zakonskim propisima.

   1. Usavršavanje kadrova

Strategija :

· Tečajevi jezika · Tečajevi kompjutera · Paneli organizovani u saradnji sa Pravosudnim centrom

Finansije Sudska medicina Saobraćaj Odnos JT prema javnim glasilima Krivična dela protiv pravosudja Prava i obaveze JT u krivičnom postupku JT u sistemu podele državne vlasti

šta bi se postiglo ispunjenjem cilja :

U proteklom periodu zbog političkih potresa i čestih personalnih izmena u javnom tužilaštvu mala pažnja je poklanjana edukaciji i daljem usavršavanju javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca, što je sobzirom na nove i usavršene vidove kriminala od suštinskog značaja. Dodatnom nadgradnjom znanja nosilaca javnotužilačke funkcije postiglo bi se jednako postupanje u sličnim situacijama čime bi se povećala sigurnost u rad javnog tužilaštva i poboljšala loša predstava koja o javnom tužilaštvu trenutno vlada u javnosti. Novim modelom edukacija koje bi se održavale u manjim grupama sa raspravama u kojima bi polaznici najaktivnije učestvovali postigao bi se efikasniji i bolji rad.

 

spot_img
Previous article
Next article